Scroll Top

Oceny skutków rozporządzenia

Nazwa projektu Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pomocy publicznej na inwestycje w magazynowanie energii elektrycznej i związaną z nimi infrastrukturę   Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące Minister Klimatu i Środowiska   Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu Krzysztof Bolesta, Sekretarz Stanu Ministerstwo Klimatu i Środowiska Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu  Paweł Różycki, Zastępca Dyrektora Departamentu Ochrony Powietrza Negocjacji Klimatycznych Data sporządzenia: 6 listopada 2024 r.   Źródło: art. 400a ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, z późn. zm.)   Nr w wykazie prac: 1214 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI 
Jaki problem jest rozwiązywany? 
W obecnym stanie prawnym brak jest uregulowań umożliwiających udzielanie pomocy publicznej na realizację przedsięwzięć finansowanych w ramach Programu Priorytetowego dotyczącego magazynów energii elektrycznej i związaną z nimi infrastrukturę dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej (zwanego dalej „Programem”) ze środków Funduszu Modernizacyjnego (zwanego dalej „FM”). Środki FM wypłacane Polsce jako Beneficjentowi FM, są przekazywane, zgodnie z ustawą dnia 15 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1047) (zwanej dalej „ustawą”), na wyodrębniony rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwanego dalej „NFOŚiGW”) pełniącego funkcję Operatora FM, który zarządza nimi na poziomie krajowym. Przygotowany przez Operatora FM Program finansowany będzie z dwóch źródeł – Funduszu Modernizacyjnego oraz Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. Uruchomienie Programu, po jego zatwierdzeniu przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i udzielenie z jego środków wsparcia Beneficjentom Programu, będzie możliwe jedynie na podstawie przedmiotowej regulacji. 7 października 2024 r. EBI zatwierdził program i przyznanie środków na jego realizację.   
Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt 
Upoważnienie ustawowe do wydania niniejszego rozporządzenia zostało zawarte w art. 400a Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy  do spraw klimatu może określić, w  drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej na cele z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej ze środków pozostających w dyspozycji NFOŚiGW oraz wojewódzkich funduszy, uwzględniając konieczność zapewnienia przejrzystości udzielania tej pomocy oraz zapewnienia zgodności udzielanej pomocy z  warunkami jej dopuszczalności. Przedmiotowa regulacja służyć będzie określeniu warunków udzielenia pomocy publicznej podmiotom, które będą ubiegały się o wsparcie z Programu.   W celu zapewnienia uruchomienia Programu rekomenduje się stworzenie na gruncie krajowym regulacji zgodnej z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z  rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu Komisji (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.). Celem Programu jest poprawa stabilności pracy krajowych sieci elektroenergetycznych oraz bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez wsparcie budowy magazynów energii elektrycznej przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej na wszystkich poziomach napięcia. Program przyczyni się do osiągnięcia ramowych celów klimatyczno-energetycznych wyznaczonych na poziomie krajowym (Polityka Energetyczna Polski 2040, cel szczegółowy nr 2 – rozwój wytwarzania energii elektrycznej i infrastruktury sieciowej; projekt strategiczny 2B – wdrożenie inteligentnych sieci elektroenergetycznych) oraz długoterminowych celów określonych w Porozumieniu paryskim. Aby kwalifikować się do wsparcia w ramach programu, projekt musi dotyczyć nowych magazynów energii elektrycznej podłączonych do linii przesyłowych lub dystrybucyjnych, niezależnie od wysokości napięcia.   Rodzajami inwestycji kwalifikujących się do wsparcia w ramach Programu będą: 1)   Budowa magazynów energii elektrycznej o mocy nie mniejszej niż 2 MW oraz pojemności nie mniejszej niż 4 MWh, mających unijny certyfikat bezpieczeństwa CER i ppoż. oraz homologację (np. kontenery bateryjne, inwertery, transformatory, montaż modułów bateryjnych, systemy wspomagające jak np. detekcji i ppoż., klimatyzacji, przekształtniki DC/DC (DC- prądu stałego) lub DC/AC (AC- prądu zmiennego), zabezpieczenia aktywne i nieaktywne) wraz z testami i odbiorami magazynów; Budowa przyłącza do sieci i infrastruktury towarzyszącej;Konfiguracja i adaptacja magazynu (BMS, EMS, odwzorowanie w systemach monitorujących, utworzenie zdalnego dostępu do urządzeń i/lub danych, certyfikacja i homologacja instalacji magazynowania energii w standardach UE, itp.), przy czym inwestycja, o której mowa w pkt 1, jest obligatoryjna, natomiast te, o których mowa w pkt 2 i 3, są fakultatywne. Działalność magazynów energii będzie skupiona na absorpcji nadwyżek energii z odnawialnych źródeł energii w celu zapewnienia stabilnej pracy sieci przesyłowych. Instalacje magazynowania energii zostaną podłączone do krajowych sieci elektroenergetycznych na wszystkich poziomach napięcia, co przyczyni się do ich stabilności. Magazyn energii ma duży potencjał w zakresie dostosowywania się do szybkich zmian w podaży i zapotrzebowaniu na energię elektryczną, obsługi dużych dziennych wzrostów i opóźnień obciążenia resztkowego oraz zapewniania regulacji częstotliwości i usług bezwładnościowych w celu zapewnienia bezpiecznej i stabilnej pracy sieci elektroenergetycznej. Rozszerzanie tych możliwości jest niezbędne, aby móc dalej rozwijać produkcję energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w Polsce. Aby osiągnąć ten cel, beneficjenci będą aktywnie uczestniczyć w sprzedaży hurtowej i bilansowaniu rynku. Jednostki magazynowania energii ułatwią lepsze dopasowanie wzorców dostaw i zużycia energii odnawialnej, a jednocześnie będą dostępne do regulacji częstotliwości. Ponadto mogą przyczynić się do wzmocnienia dostaw energii fotowoltaicznej. Program zwiększy aktywność rynkową w polskim sektorze elektroenergetycznym. Beneficjentami Programu będą przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236, z późn. zm.). Program realizowany będzie w latach 2024 – 2028, przy czym: zobowiązania (rozumiane jako podpisywanie umów) podejmowane będą do 31.12.2025 r.;środki wydatkowane będą do 31.12.2028 r.   Łączny budżet Programu wynosi około 1,2 mld euro, w tym na wsparcie w formie dotacji przeznaczonych będzie około 90% środków, a 10% w formie pożyczek. Kwota środków pochodzących z FM wyniesie około 1 mld euro. Inwestycje wspierane ze środków FM będą mogły być finansowane poprzez pożyczki i dotacje. Nabór wniosków odbywa się w trybie konkursowym. Terminy, sposób składania i rozpatrywania wniosków określone zostaną odpowiednio w ogłoszeniu o naborze lub w regulaminie naboru, które zamieszczane będą na stronie internetowej NFOŚiGW. W ramach realizacji Programu stopień realizacji jego celu mierzony będzie następującymi wskaźnikami: moc systemów magazynowania energii elektrycznej (MW);wydajność systemów magazynowania energii elektrycznej (MWh). Planowana wartość wskaźnika osiągnięcia celu wyniesie co najmniej: 2 500 MW mocy,pojemność 5 000 MWh.   
Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?  
Wymóg zapewnienia zgodności udzielania pomocy publicznej przez poszczególne państwa członkowskie ze znajdującym zastosowanie prawem unijnym jest jednolity dla wszystkich krajów członkowskich. 
Podmioty, na które oddziałuje projekt 
GrupaWielkośćŹródło danychOddziaływanie 
Przedsiębiorstwa zainteresowane inwestycjami w projekty mające na celu budowę magazynów energiiBrak danychProgramWsparcie przedsiębiorstw w zakresie budowy nowych magazynów energii elektrycznej i ich eksploatacji 
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) – Operator FM1UstawaRealizacja zadań NFOŚiGW jako Operatora FM w zakresie wdrożenia Programu 
Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji 
Projekt rozporządzenia nie był przedmiotem pre-konsultacji. Projekt, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248) i § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2024 r. poz. 806), zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny. Projekt zostanie przekazany do konsultacji publicznych (10 dni) do następujących podmiotów: Enea Operator sp. z o.o.Energa-Operator S.A.Stoen Operator sp. z o.o.Tauron Dystrybucja S.A.PGE Dystrybucja S.A.PGE Energetyka Kolejowa S.A. – Oddział DystrybucjaPolskie Sieci ElektroenergetycznePolskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii ElektrycznejTowarzystwo Obrotu EnergiąPolskie Stowarzyszenie Magazynowania EnergiiPolska Izba Magazynowania Energii   Projekt zostanie przekazany do opiniowania (21 dni) do następujących podmiotów Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki WodnejUrząd Regulacji Energetyki Projekt nie podlega opiniowaniu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, gdyż nie dotyczy spraw związanych z samorządem terytorialnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej. Projekt nie dotyczy spraw, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, wobec czego nie wymaga zaopiniowania przez RDS. Projekt nie dotyczy spraw, o których mowa w art. 35 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wobec czego nie wymaga zaopiniowania przez Radę Działalności Pożytku Publicznego. Projekt rozporządzenia zostanie przedstawiony właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej – Komisji Europejskiej DG Konkurencyjność, celem uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia projektu. Z uwagi na zakres projektu, który nie dotyczy zadań związków zawodowych oraz organizacji pracodawców, projekt nie podlega opiniowaniu przez reprezentatywne związki zawodowe oraz organizacje pracodawców. Wyniki opiniowania i konsultacji publicznych zostaną omówione w raporcie z konsultacji, zawierającym zestawienie przedstawionych stanowisk lub opinii i odniesienie się do nich przez organ wnioskujący, udostępnionym na stronie Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, najpóźniej z dniem przekazania projektu na kolejny etap prac legislacyjnych. 
 Wpływ na sektor finansów publicznych 
(ceny stałe z …… r.)Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł] 
012345678910Łącznie (0-10) 
Dochody ogółem000000000000
budżet państwa000000000000
JST000000000000
pozostałe jednostki (oddzielnie)000000000000
Wydatki ogółem000000000000
budżet państwa000000000000
JST000000000000
NFOŚiGW000000000000
Saldo ogółem000000000000
budżet państwa000000000000
JST000000000000
NFOŚiGW000000000000
Źródła finansowania  
Dodatkowe informacje, w tym wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeńPrzyjęcie rozporządzenia nie pociąga za sobą skutków finansowych mających wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego w takim sensie, iż nie skutkuje zmianą przychodów i wydatków jednostek samorządu terytorialnego oraz nie nakłada dodatkowych obowiązków. Umożliwia jedynie udzielanie pomocy publicznej na inwestycje dotyczące niezależnych magazynów energii w ramach Programu na rzecz przedsiębiorców realizujących projekty, które spełnią warunki określone w  przepisach rozporządzenia. Wejście w życie rozporządzenia umożliwi wydatkowanie przez Operatora FM założonych w  Programie środków pochodzących z FM, w zakładanym okresie wydatkowania.   W związku z faktem, że tempo wykorzystywania środków (udzielania pomocy) uzależnione będzie od harmonogramów konkursów organizowanych w ramach Programu na warunkach określonych w projektowanym rozporządzeniu, określenie na tym etapie prac kwot pomocy, jakie będą przypadały na poszczególne lata obowiązywania Programu jest niemożliwe, a będzie zależało od liczby przedkładanych wniosków o dofinansowanie oraz wnioskowanych kwot wsparcia. Program realizowany będzie w latach 2024 – 2028, przy czym zobowiązania (rozumiane jako podpisywanie umów) podejmowane będą do 31.12.2025 r., a środki wydatkowane będą do 31.12.2028 r.   
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe 
Dodatkowe informacje, w tym wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń  
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian0123510Łącznie (0- 10)
W ujęciuduże przedsiębiorstwa0000000
pieniężnymsektor mikro-, małych i0000000
(w mln zł,Średnich
ceny stałe zPrzedsiębiorstw
…… r.)rodzina, obywatele0000000
 oraz gospodarstwa
 Domowe
 osoby niepełnosprawne0000000
 oraz osoby starsze
W ujęciu niepieniężnymduże przedsiębiorstwaPomoc publiczna udzielana w ramach rozporządzenia może mieć pozytywny wpływ na wzrost inwestycji w sektorze energetycznym –wzrost liczby niezależnych magazynów energii.
sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz gospodarstwa domowePrzedmiotowa regulacja może w sposób pośredni wpłynąć pozytywnie na sytuację ekonomiczną gospodarstw domowych, zapewniając stabilne dostawy energii elektrycznej oraz przyczyniając się do stabilizacji cen energii.
osoby niepełnosprawne oraz osoby starszen/d
Dodatkowe informacje, w tym wskazanie źródeł danych i przyjętych do obliczeń założeń 
 Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
 nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli zgodności). tak  nie  nie dotyczy
 zmniejszenie liczby dokumentów  zmniejszenie liczby procedur  skrócenie czasu na załatwienie sprawy  inne:       zwiększenie liczby dokumentów  zwiększenie liczby procedur  wydłużenie czasu na załatwienie sprawy  inne:      
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich elektronizacji. tak  nie  nie dotyczy
Komentarz: Projektowane rozporządzenie nie wprowadza żadnych dodatkowych obciążeń regulacyjnych. Celem projektowanej regulacji jest jedynie określenie warunków, na jakich przedsiębiorcy mogą ubiegać się o pomoc publiczną na działania określone w projektowanym rozporządzeniu w ramach Programu.
Wpływ na rynek pracy
Brak bezpośredniego wpływu projektowanej regulacji na rynek pracy, gdyż celem rozporządzenia nie jest tworzenie warunków do generowania nowych miejsc pracy. Przyjęcie rozporządzenia może wpłynąć w niektórych przypadkach pozytywnie na rynek pracy, gdyż w wyniku wsparcia przedsiębiorców i realizowanych działań może zaistnieć potrzeba tworzenia nowych miejsc pracy.
Wpływ na pozostałe obszary
 środowisko naturalne  sytuacja i rozwój regionalny  sądy powszechne, administracyjne lub wojskowe demografia  mienie państwowe  inne: bezpieczeństwo energetyczne kraju informatyzacja  zdrowie
Omówienie wpływuObecny kryzys spowodowany wojną w Ukrainie przyczynił się do wzrostu niepewności gospodarczej zarówno w UE jak i w Polsce, zakłócił przepływy handlowe i łańcuchy dostaw oraz doprowadził do wyjątkowo dużych i nieoczekiwanych podwyżek cen, zwłaszcza gazu ziemnego i energii elektrycznej, ale także wielu innych środków produkcji, surowców i towarów podstawowych. W zaistniałej sytuacji niezmiernie istotne dla Polski jest doprowadzenie do uniezależnienia od importu gazu ziemnego z Rosji. Stanowi to jednak ogromne wyzwanie dla sektora energetycznego, gdyż istotne jest, by w zaistniałej sytuacji zapewnić równowagę dostaw i przystępność cenową energii elektrycznej dla konsumentów. Wzrost cen energii spowodowany obecnym kryzysem pokazał konieczność szybkiego zmniejszenia uzależnienia Polski od importu paliw kopalnych i przyspieszenia transformacji energetycznej poprzez zwiększanie produkcji i dostępności wykorzystania energii odnawialnej w sposób opłacalny. Obecnie jedną z       najważniejszych przeszkód w szybkim wzroście mocy wytwórczych ze źródeł odnawialnych jest niedobór zdolności magazynowania energii niezbędnych do stabilizacji sieci elektroenergetycznych i umożliwienia przyłączenia nowych odnawialnych źródeł energii.
Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Wykonanie przepisów projektowanej regulacji po ich wejściu w życie nastąpi po akceptacji przez Europejski Bank Inwestycyjny Programu i uruchomieniu przez Operatora FM naboru wniosków w ramach Programu.  
 W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Efekty projektu regulacji zostaną zbadane przy pomocy ewaluacji ex-post w ramach funkcjonowania Funduszu Modernizacyjnego. Zgodnie z art. 13 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/1001 z dnia 9 lipca 2020 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania Funduszu Modernizacyjnego wspierającego inwestycje w modernizację systemów energetycznych oraz poprawę efektywności energetycznej niektórych państw członkowskich, zmienionym rozporządzeniem wykonawczym 2606/2023/WE, państwa członkowskie będące beneficjentami Funduszu Modernizacyjnego rokrocznie składają do Europejskiego Banku Inwestycyjnego sprawozdanie z realizacji inwestycji wspieranych ze środków Funduszu Modernizacyjnego. Ewaluacja efektów Programu dokona się w ramach realizacji tego obowiązku.
Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.  


Wyjaśnienia do
formularza oceny skutków regulacji

  • Metryczka

W niniejszej części należy podać podstawowe informacje na temat oceny skutków regulacji:

  • Nazwa projektu:

Proszę podać np. wstępny tytuł projektu wpisany do wykazu prac legislacyjnych.

  • Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące:

Proszę wskazać organ odpowiedzialny za przygotowanie projektu, jego koordynację oraz wdrożenie (ministerstwo wiodące). W przypadku, gdy projekt jest przedmiotem prac więcej niż jednego ministerstwa, proszę wskazać również podmioty współpracujące.

  • Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu:

Proszę wskazać osobę, która w ministerstwie wiodącym nadzoruje prace jednostki odpowiedzialnej za merytoryczne przygotowanie projektu.

  • Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu:

Proszę podać kontakt (telefon, adres e-mail) do osoby, która jest odpowiedzialna za opracowanie projektu (np. kierownika komórki organizacyjnej) i będzie w stanie odpowiedzieć na ewentualne pytania związane z przedstawionymi w ocenie informacjami lub wskaże odpowiednią osobę.

  • Data sporządzenia:

Proszę podać datę przygotowania OSR.

  • Źródło:

Z rozwijanej listy proszę wybrać źródło, na podstawie którego przygotowywany jest projekt (punkt exposé, data decyzji, nazwa strategii, nr dyrektywy, sygn. orzeczenia TK, nazwa ustawy, inne).

  • Nr w wykazie prac:

Proszę podać numer z właściwego wykazu prac legislacyjnych.

  1. Jaki problem jest rozwiązywany?

Proszę opisać istotę problemu (np. zawodność rynku, zapotrzebowanie na dobro publiczne, wysokie koszty transakcyjne, bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej itp.) i jego praktyczny wymiar (np. zbyt mała ochrona leasingobiorców, niewystarczający komfort i długi czas podróży koleją, występujące obciążenia administracyjne pobierczego danego przepisu itp.). Istotą problemu nie jest brak określonej regulacji – nowa regulacja może być jednym z instrumentów (sposobem) rozwiązania problemu. Dobrze i zwięźle wypełniona rubryka umożliwi zrozumienie problemu, który ma być rozwiązany oraz skali i przyczyn jego występowania.

Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę opisać najważniejsze (największe) problemy wymagające rozwiązania.

  • Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

Proszę zwięźle opisać proponowane rozwiązanie problemu opisanego w pkt 1 oraz oczekiwane rezultaty jego (ich) wdrożenia, sformułowane w możliwie konkretny, mierzalny i określony w czasie sposób – w przypadkach w których jest to możliwe powinien być zgodny z zasadą SMART (prosty, mierzalny, osiągalny, istotny, określony w czasie), np. osiągnięcie do 2020 r. wskaźnika upowszechnienia wychowania przedszkolnego co najmniej 90%.

Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę opisać najważniejsze rekomendacje i cele.

  • Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?

Proszę wskazać – tam gdzie to możliwe – rozwiązania w minimum 3 krajach i źródła informacji. Proszę wskazać kraje,
z których rozwiązania przeanalizowano oraz wyniki tych analiz.

Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę wskazać informacje odnoszące się do zagadnień najważniejszych.

  • Podmioty, na które oddziałuje projekt

Proszę wyszczególnić jakie podmioty (zarówno osoby fizyczne, prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej) są objęte projektem. Proszę oszacować ich liczbę (wraz z podaniem źródła danych) oraz opisać charakter oddziaływania projektu na daną grupę.

Proszę dostosować liczbę wierszy w tabeli, zgodnie z potrzebami projektu. Puste wiersze proszę usunąć.

Przykładowe grupy: obywatele, MŚP, rolnicy, rodzina, inwestorzy, lekarze, emeryci, osoby niepełnosprawne, sądy powszechne, administracyjne lub wojskowe.

  • Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji

Proszę podać informacje o konsultacjach poprzedzających przygotowanie projektu oraz wskazać, jaki jest planowany zakres konsultacji publicznych i opiniowania projektu, w szczególności uwzględniając:

  • wskazanie, czy były (i jak długo) prowadzone konsultacje poprzedzające przygotowanie projektu (tzw. pre-konsultacje publiczne), podmioty, z którymi były prowadzone te konsultacje (w tym ekspertów), w jaki sposób komunikowano się z grupami wskazanymi w pkt 6 (metody konsultacji np. warsztaty, kwestionariusz on-line), krótkie podsumowanie wyników konsultacji,
  • terminy planowanych konsultacji publicznych, podmioty, z którymi będzie konsultowany projekt, wskazanie przepisu
    z którego wynika obowiązek zasięgnięcia opinii.
  • Wpływ na sektor finansów publicznych

W przygotowaniu kalkulacji skutków dla sektora finansów publicznych proszę uwzględnić aktualne wytyczne dotyczące założeń makroekonomicznych, o których mowa w art. 50a ustawy o finansach publicznych.

Jeśli to możliwe proszę wskazać skumulowane koszty/oszczędności. Prognozę proszę przeprowadzić w podziale na proponowane kategorie w horyzoncie 10-letnim, w wartościach stałych (np. ceny stałe dla pierwszego roku prognozy).
W przypadku gdy analiza wpływu obejmuje dłuższy niż 10-letni horyzont (np. zmiany w systemie emerytalnym), możliwe jest dostosowanie kolumn tabeli do horyzontu projektu.

Jeżeli obliczenia zostały wykonane na podstawie opracowania własnego, proszę je przedstawić w formie załącznika oraz wskazać to opracowanie w pkt 13.

W opracowywanej analizie wpływu, co do zasady, należy przyjąć kalkulację w cenach stałych. W przypadku zastosowania cen bieżących, prezentacja skutków finansowych powinna uwzględniać wskaźniki makroekonomiczne podawane
w Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Jeżeli nie zastosowano wskaźników makroekonomicznych podanych
w Wytycznych MF, proszę  dołączyć stosowną informację wyjaśniającą.

Proszę wskazać źródła finansowania planowanych wydatków. Proszę wskazać również wszystkie przyjęte do obliczeń założenia i źródła danych.

Skutki proszę skalkulować dla roku wejścia w życie regulacji (0), a następnie w kolejnych latach jej obowiązywania.
W kolumnie Łącznie proszę wpisać skumulowane skutki za okres 10 lat obowiązywania regulacji.

Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę dokonać analizy wpływu na SFP dla najważniejszych zmian.

  • Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe

Proszę oszacować wpływ na konkurencyjność gospodarki, przedsiębiorczości oraz na sytuację rodziny. Skutki należy przypisać do odpowiedniej grupy w tabeli.

W przypadku gdy regulacja będzie oddziaływać na inne niż wymienione w formularzu podmioty proszę odpowiednio uzupełnić formularz.

Proszę wskazać wartość finansową, z uwzględnieniem m.in. kosztów ponoszonych w związku z wejściem w życie aktu (np. koszt aktualizacji systemów informatycznych, zakupu nowych urządzeń), podatków i opłat lokalnych, itp.

W ujęciu niepieniężnym proszę podać wartości najważniejszych wskaźników, które ulegną zmianie (np. skrócenie czasu wydania pozwolenia na budowę o 100 dni, wzrost wskaźnika upowszechnienia wychowania przedszkolnego o 20 punktów procentowych).

W przypadku gdy nie ma możliwości podania żadnych wartości liczbowych (lub wpływ dotyczy także zmian, których nie można skwantyfikować) proszę odpowiednio opisać analizę wpływu w pozycji: „niemierzalne”.

Skutki proszę skalkulować dla roku wejścia w życie regulacji (0), a następnie w 1, 2, 3, 5 i 10 roku jej obowiązywania.
W kolumnie Łącznie proszę wpisać skumulowane skutki za okres 10 lat obowiązywania regulacji.

W przypadku gdy analiza wpływu obejmuje dłuższy niż 10-letni horyzont (np. zmiany w systemie emerytalnym), możliwe jest dostosowanie kolumn tabeli do horyzontu projektu.

Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę dokonać analizy wpływu dla najważniejszych zmian.

Proszę dostosować ilość wierszy w tabeli, zgodnie z potrzebami projektu. Puste wiersze proszę usunąć.

  • Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu

Obciążenia regulacyjne należy rozumieć jako wszystkie czynności, które muszą wykonać podmioty (adresaci regulacji)
w związku wykonywaniem projektowanych przepisów.

Przykładem takich obciążeń są m.in. obowiązki informacyjne (OI). OI polega na dostarczaniu lub przechowywaniu przez podmioty zobowiązane danych informacji. Identyfikowanie OI dokonywane jest w oparciu o przepisy ustawy. Dany przepis nakłada OI, jeżeli podmiot realizujący obowiązek musi wykonać szereg czynności administracyjnych. Przepis można uznać za OI w przypadku gdy jego wykonanie będzie związane z wykonaniem jednej lub więcej czynności składowych z listy poniżej:

  1. przyswajanie wiedzy dotyczącej wykonywania konkretnego obowiązku informacyjnego (w tym bieżące śledzenie zmian w przepisach),
  2. szkolenie pracowników w zakresie wykonywania OI,
  3. pozyskiwanie odpowiednich informacji z posiadanych danych,
  4. przetwarzanie posiadanych danych w celu wykonania OI,
  5. generowanie nowych danych,
  6. projektowanie materiałów informacyjnych,
  7. wypełnianie kwestionariuszy,
  8. odbywanie spotkań,
  9. kontrola i sprawdzanie poprawności,
  10. kopiowanie/sporządzanie dokumentacji,
  11. przekazywanie wymaganej informacji do adresata,
  12. archiwizacja informacji.

Proszę:

  • w przypadku gdy projekt nie dotyczy zmiany obciążeń regulacyjnych, zaznaczyć pole „nie dotyczy”,
  • w przypadku zmian w projekcie wpływających na obciążenia regulacyjne odpowiednio zaznaczyć ich zwiększenie lub zmniejszenie,
  • wskazać, czy wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie wymaganymi przez UE,
  • wskazać, czy dane obciążenia są przystosowane do ich ewentualnej elektronizacji (dotyczy sytuacji kiedy wprowadzane obciążenia wpływają na systemy teleinformatyczne podmiotów publicznych lub na podmioty prywatne – przedsiębiorcy, obywatele).

W komentarzu proszę o zwięzłe opisanie zakresu zmian dotyczących obciążeń regulacyjnych.

  • Wpływ na rynek pracy

Proszę opisać, czy i w jaki sposób projektowana regulacja może spowodować zmiany na rynku pracy w odniesieniu do zatrudnienia oraz innych wskaźników (np. czasu poszukiwania pracy, kwalifikacji pracowników).

Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę dokonać analizy wpływu dla najważniejszych zmian.

  1. Wpływ na pozostałe obszary

Proszę zaznaczyć pola – zakres oddziaływania projektu na obszary niewymienione w pkt 6, 7 i 9. Dla zaznaczonych obszarów proszę dokonać analizy wpływu.

W przypadku analizy wpływu na obszar „informatyzacja” proszę w szczególności rozważyć następujące kwestie:

  • Czy projekt spełnia wymagania interoperacyjności (zdolność sieci do efektywnej współpracy w celu zapewnienia wzajemnego dostępu użytkowników do usług świadczonych w tych sieciach)?
  • Czy projekt spełnia wymogi neutralności technologicznej, wielojęzyczności, elektronicznej komunikacji, wykorzystania danych z rejestrów publicznych, ochrony danych osobowych?

W przypadku analizy wpływu na obszar „sądy powszechne, administracyjne lub wojskowe” proszę w szczególności uwzględnić wpływ regulacji na zmianę zakresu kognicji sądów oraz ich funkcjonowanie, a także związane z tym skutki finansowe.

Jeżeli projekt będzie miał wpływ na inne niż wymienione w pkt 10 obszary proszę zaznaczyć „inne” oraz je wymienić. Proszę również omówić wpływ, jaki będzie miała projektowana regulacja na wymienione obszary.

Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę dokonać analizy wpływu dla najważniejszych zmian.

  1. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego

Proszę opisać kiedy planuje się rozwiązanie problemu zidentyfikowanego w pkt 1 (wejście przepisów w życie nie zawsze rozwiązuje dany problem a jedynie daje podstawę do wdrożenia instrumentów do jego rozwiązania). Proszę przedstawić harmonogram wdrożenia działań wykonania aktu prawnego (np. gdy rozwiązywanym problemem jest zwiększona zachorowalność, to działaniami będą: ew. zatrudnienie dodatkowych pracowników, zakup majątku – urządzeń, przeprowadzenie szczepień, zakup szczepionek itp.)).

Jeżeli akt prawny ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę opisać planowane wykonanie dla najważniejszych zmian.

Jeżeli projektowana regulacja oddziałuje na przedsiębiorców (na prowadzenie działalności gospodarczej), zgodnie z Uchwałą Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r. w sprawie zaleceń ujednolicenia terminów wejścia w życie niektórych aktów normatywnych, terminem wejścia w życie przepisów, po minimum 30-dniowym vacatio legis, powinien być 1 stycznia lub 1 czerwca. Jeżeli termin ten nie zostanie zachowany, proszę wskazać powód odstąpienia od wyznaczonych terminów.

  1. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

Proszę opisać, kiedy i w jaki sposób będzie mierzone osiągnięcie efektu opisanego w pkt 2. Po jakim czasie nastąpi przegląd kosztów i korzyści projektowanych oddziaływań. Proszę również wskazać mierniki, które pozwolą określić, czy oczekiwane efekty zostały uzyskane.

W tym punkcie proszę też podać informację dotyczącą przygotowania oceny funkcjonowania ustawy (OSR ex-post), jeżeli w odniesieniu do projektu ustawy przewiduje się przedstawienie wyników ewaluacji w OSR ex-post.

Jeżeli projekt ma charakter przekrojowy i dotyczy wielu zagadnień (np. ustawa deregulująca zawody, ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej) proszę opisać sposób przeprowadzania ewaluacji i mierniki dla najważniejszych zmian.

Jeśli specyfika danego projektu uniemożliwia zastosowanie mierników lub też niezasadna jest jego ewaluacja (z uwagi na zakres lub charakter projektu) proszę to opisać.

  1. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy, itp.)

Proszę wymienić dodatkowe dokumenty, które stanowią załączniki do projektu i formularza. Załączanie dodatkowych dokumentów jest opcjonalne.

 

Recent Posts
Clear Filters

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Magazyny energii elektrycznej…

ROZPORZĄDZENIEMINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)z dnia 5 marca 2025 r.w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i GospodarkiWodnej…